Porady dotyczące używania opon
Tagi: porady dotyczące opon, oznaczenie opon
Informacje podstawowe
- Szerokość opony – szerokość mierzona od boku do boku opony zewnętrznymi stronami ścian bocznych, podana w milimetrach.
- Profil – wartość określająca stosunek wysokości przekroju opony do jej szerokości. Liczba np. „65” oznacza, że wysokość opony stanowi 65% jej szerokości.
- Konstrukcja – informuje o tym, w jaki sposób opona została wykonana. Opona radialna, w której włókna osnowy ułożone w warstwy tworzące korpus opony biegną promieniowo w poprzek opony, od obrzeża do obrzeża, ma symbol „R”. Opona diagonalna, w której włókna osnowy biegną ukośnie w poprzek opony, od obrzeża do obrzeża, zaś kolejne warstwy osnowy dla zwiększenia wytrzymałości mają włókna ułożone po skosie względem siebie, ma oznaczenie „B”.
- Średnica koła - średnica obręczy, na której jest montowana opona. Np. 15” (cali).
- Indeks nośności – wskazuje maksymalne obciążenie wyrażone w funtach, które może zostać przeniesione przez prawidłowo napompowaną oponę. W innym miejscu, na boku opony, można również odczytać maksymalne obciążenie wyrażone zarówno w funtach, jak i w kilogramach.
- Indeks prędkości – wskazuje maksymalną prędkość nominalną opony. Litera „H” oznacza, że maksymalna prędkość opony to 210 km/h (130 mil/h). Indeks prędkości dotyczy jedynie możliwości opony i nie jest zaleceniem przekraczania ograniczeń prędkości. Samochód należy prowadzić zawsze zgodnie z ograniczeniami prędkości.
- DOT – Oznacza, że opona jest zgodna ze wszystkimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa, ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu (DOT – Department of Transportation). Obok znajduje się kod identyfikacyjny opony lub jej numer seryjny, składający się maksymalnie z dwunastu znaków.
Wyważanie kół
Dobrze wyważone opony poprawiają komfort jazdy, a także mają dłuższą żywotność. Źle wyważone wywołują wibracje, które są bardzo męczące dla kierowcy, szybciej się zużywają i niepotrzebnie obciążają zawieszenie. Opony należy wyważać po pierwszym założeniu na felgę lub po naprawie oraz natychmiast po pojawieniu się pierwszych wibracji. Wibracje mogą być również wynikiem źle ustawionej zbieżności lub problemów mechanicznych.
Gdy pojawią się wibracje, samochód należy poddać kontroli. Żeby ustalić ich przyczyny i skorygować, należy sprawdzić stan opon, układu kierowniczego i zawieszenia. Wibracje mogą pojawiać się przy nadmiernym zużyciu opon i zawieszenia – może to być bardzo niebezpieczne.
Ciśnienie powietrza w oponach
Ciśnienie powietrza w oponach jest jednym z głównych czynników które w istotny sposób wpływają na:
- bezpieczeństwo,
- kierowalność pojazdu,
- drogę hamowania,
- przyczepność,
- zużycie paliwa,
- przebieg opony,
- komfort jazdy.
Aby przedłużyć żywotność opon należy stosować się do następujących ogólnych zasad:
- utrzymywać prawidłowe ciśnienie zalecane przez producenta opon i pojazdu,
- regularnie sprawdzać ciśnienie powietrza (także w kole zapasowym) raz w miesiącu, a także przed każdą dłuższą podróżą (pomiar powinien być dokonany zawsze na zimnym kole, gdyż podczas jazdy koło nagrzewa się co powoduje wzrost ciśnienia w oponie),
- wymieniać wentyle na nowe przy montażu nowych opon.
Najdłuższe przebiegi uzyskują opony wówczas, gdy pracują w optymalnych warunkach, gdyż tylko wtedy czoło bieżnika przylega do podłoża na całej szerokości. Optymalne ciśnienie powietrza w oponie zapewnia wymagany komfort jazdy przy najmniejszych oporach toczenia.
Niewłaściwe ciśnienie powoduje przedwczesne i nierównomierne zużycie bieżnika.
Dlaczego montować opony mniej zużyte lub nowe z tyłu?
Dla samochodu z napędem tylnym i przednim, zalecamy montowanie najnowszych opon z tyłu, dla większego bezpieczeństwa w sytuacjach nieprzewidzianych i trudnych (gwałtowne hamowanie, ostry zakręt …) przede wszystkim na mokrym podłożu.
Aby ograniczyć ryzyko należy montować opony nowe lub mniej zużyte z tyłu w celu zapewnienia lepszej przyczepności w zakręcie oraz zwiększenia bezpieczeństwa.
Liczne testy dowiodły, że łatwiej kontrolować koła przednie niż koła tylne.
Kiedy należy wymienić opony na nowe?
Większość opon ma wskaźniki zużycia w postaci gumowego paska wtopionego w bieżnik. Kiedy wskaźnik zużyje się na tyle, że pasek jest widoczny przez całą szerokość opony (równy z poziomem bieżnika), oznacza to, że bieżnik osiągnął określoną przepisami minimalną głębokość 1,6 mm i oponę należy wymienić. Przekroczenie tej granicy oznacza złamanie prawa.
Nawet, jeżeli głębokość pozostałego bieżnika przekracza 1,6 mm powinno dostosować się prędkość i styl jazdy do warunków zewnętrznych, szczególnie w przypadku mokrych nawierzchni.
Z tego powodu użytkownik może rozważać wymianę opon przed osiągnięciem granicy wymaganej prawem, jeżeli uważa, że osiągi jego opon nie są już odpowiednie dla sposobu korzystania z pojazdu.
W przypadku opon zimowych, aby zachować optymalną przyczepność na śniegu, zarówno w przypadku hamowania jak i trakcji, zaleca się ich wymianę zgodnie z dodatkowymi wskaźnikami które oznaczają głębokość bieżnika 4,0 mm.
Przebieg opon nowych
Producenci opon nie oferują żadnej pisemnej gwarancji na przebieg opon ze względu na zróżnicowanie stylów jazdy, rodzajów konstrukcji ogumienia, składników bieżnika, przeznaczenia pojazdów, warunków atmosferycznych i przyzwyczajeń kierowców.
Co zrobić, aby długo używać opon ?
- Sprawdzać ciśnienie w oponach raz w miesiącu, a szczególnie przed jazdą z dużą szybkością. Dobre ciśnienie jest czynnikiem bezpieczeństwa i trwałości.
Sprawdzenie to powinno być wykonane ‚na zimno’ (po przejechaniu mniej niż 3 km). - Pamiętać o kole zapasowym i stosować się do zaleceń producentów.
- Po każdej zmianie opony, wymienić wentyl.
Gwarantuje on szczelność i ma udział w trwałości opon, ale uszkadza się pod działaniem siły odśrodkowej. - Wyważenie jest konieczne, aby zlikwidować wibracje.
Unika się też przedwczesnego zużycia opon, ale również zespołów zawieszenia, układu kierowniczego i jezdnego. - Sprawdzić zbieżność kół przednich jak również geometrię pojazdu (ściskanie, karosaż). Unika się w ten sposób nierównomiernego i nienormalnie szybkiego zużycia waszych opon
- Zamieniać opony miejscami.
- Zła geometria powoduje nienormalne zużycie opon.
Kiedy należy zmieniać opony na zimowe?
Często pierwszy śnieg jest dla wielu kierowców sygnałem do zmiany opon na zimowe. Aby zapobiec sytuacjom, kiedy nagła zmiana opon jest konieczna proponujemy zmieniać opony na zimowe wcześniej. Dzięki temu zwiększą Państwo poziom bezpieczeństwa i zapobiegną irytującym i nagłym sytuacjom.
Opierając się na zaleceniach producentów, naszym doświadczeniu oraz charakterystyce klimatu w Polsce proponujemy jako optymalny moment zmiany wybrać przełom października i listopada. Wtedy często, szczególnie nocami następują nagłe załamania pogody, które nie będą straszne dla Państwa dzięki zimowym oponom.
Kiedy używać łańcuchów?
Obowiązkowe w niektórych stacjach narciarskich, łańcuchy mogą być użyteczne w przypadku grubej warstwy śniegu. Jeśli ich nie macie, pamiętajcie przy zakupie, aby były dostosowane do karoserii samochodu i rozmiaru opon. Wybrać raczej łańcuchy, które mają jak najwięcej elementów (ogniw) w powierzchni styku (łańcuch skrzyżowany lub łańcuch drabinowy posiadający co najmniej dwanaście prętów na zwykłej oponie). Po zakupie, przećwiczyć montaż i demontaż. Jest to zawsze łatwiejsze gdy jest ciepło i jasno niż odwrotnie…
Pamiętać o umieszczeniu ich w bagażniku w miejscu łatwo dostępnym, w pobliżu pary rękawic i latarki, na wszelki wypadek…
Zobacz także: